معرفی کتاب کاریکلماتور « خوش به حال ماهی که آب دیده است» از « سجاد حقیقی»

قبل‌تر‌ها که خودم کاریکلماتور می‌نوشتم، نام این قالب را گذاشته بودم «شوخی با کلمات»؛ اما هرگز نمی‌دانستم که چنین قالبی وجود دارد و در آن نویسندگان بسیار خوبی‌ هم داریم تا اینکه در یکی از لایوهای نویسندگی جناب آقای شاهین کلانتری (مدرس نویسندگی) با این واژه آشنا شدم و بعدها نیز از طریق ایشان با جناب آقای اصغر رضایی گماری و همینطور زنجیر‌وار با نشر خوب آفرینندگان و سردبیر محترم این نشر، جناب آقای مهدی خلیلی نیز آشنا شدم که آشنایی با این عزیزان فرهیخته، یکی از نقطه عطف‌های من در نویسندگی بود.

* واژه‌ی کاریکلماتور برای اولین بار توسط احمد شاملو بر روی آثار پرویز شاپور در مجله‌ی «خوشه» نام‌گذاری شد. کاریکلماتور از دو واژه‌ی کاریکاتور و کلمه ساخته شده و درواقع همان کاری که کاریکاتوریست در عالم نقاشی و طرح انجام می‌دهد، اکنون قرار است نویسندگان آن را با کلمات انجام دهند.
یکی از ویژگی‌های اصلی در کاریکلماتور آشنازدایی است که در آن نویسنده با گریز از هنجارها و ساخت واژه‌‌های جدید و خروج از نرم عادی زبان، اثری ماندگار خلق می‌کند.*

«خوش به حال ماهی که آب دیده است» مجموع ۹۴ کاریکلماتور خلاق از نویسنده، شاعر و کاریکلماتوریست جوان کرجی (جناب آقای سجاد حقیقی) است که عنوان و طراحی جلد بسیار زیبایی دارد. آقای حقیقی با وجود داشتن مشغله‌های بسیاری در این برهه از زندگی، با اشتیاق فراوان در همین مدت کوتاه و با خواندن آثار سایر بزرگان و تمرین و ممارست فراوان، توانسته‌اند آثار ارزشمندی را به ثبت برسانند.
در کتاب «خوش به حال ماهی‌ها که آب‌ دیده‌اند»، دید کاریلکماتوریست به سوژه‌ها، بسیار خلاقانه‌ست و ایشان با دید نویی که دارند ما را لحظاتی به دنیایی از تخیل و تفکر پرواز می‌دهند.

در پایان از جناب آقای شاهین کلانتری و جناب آقای خلیلی گرامی، ناشر و سردبیر فصلنامه‌ی آفرینندگان و همچنین از جناب آقای اصغر رضایی گماری گرامی بسیار سپاسگزارم که من را با این قالب آشنا کردند.‌

*پ.ن: بخشی نوشته‌های اصغر گماری در مقدمه‌ای این کتاب.

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *