نگاهی کوتاه به کتاب «نیمه‌ی تاریک ماه» اثر «هوشنگ گلشیری»

این کتاب یکی از زمان‌برترین کتاب‌هایی بود که تاکنون خوانده‌ام و فکر کنم آنطور که باید، نتوانم این اثر ارزشمند را معرفی کنم؛ چرا که تحلیل هر داستان هم زمان‌بر و هم تبحر خاصی را می‌طلبد که خارج از محدودی بنده و اینستاگرام است؛ بنابراین تنها می‌توانم یک معرفی کوتاه از فضای کلی کتاب را اینجا بنوسم.

این را در ابتدا عرض کنم که گلشیری در نگاشتن داستان‌هایش سبک ویژه‌ی خودش را دارد؛ شیوه‌ی نوشتاری که اغلب در آن جریان سیال ذهن در روایتی بی‌نظیر بیان شده است.

این کتاب مجموعه ۳۶ داستان‌ کوتاه به سبک مدرن است که به ترتیب تاریخ چاپ، در کتاب آورده شده‌اند. به گفته‌ی تحلیلگران، گلشیری در این کتاب اغلب به جامعه نگاه بدبینانه‌ و آخرالزمانه‌ای دارد که به نظر می‌رسد اغلب روی صحبتش به طبقات فرهیخته و روشنفکر جامعه است.
برخی افراد به دلیل متن پیچیده، نثر سنگین و محتوای چند لایه داستان‌های گلشیری در خواندن این اثر صبر کافی را ندارند بنابراین فرصت خواندن این اثر ارزشمند را از دست می‌دهند.

واقعیت این است که من در ابتدا با سبک نگارش گلشیری آشنایی چندانی نداشتم و نثر این کتاب برایم بسیار پیچیده و گنگ بود؛ بنابراین نیاز داشتم بعضی از داستان‌هایش را چندین بار بخوانم و آنهایی را که متوجه نمی‌شدم سراغ تحلیلشان می‌رفتم.

مجموعه‌ی «نیمه‌ی تاریک ماه» به عنوان یکی از اولین تجربه‌های داستان کوتاه مدرن به زبان فارسی، به دلیل استفاده از تكنیک‌های مختلف داستانی و مضامین قابل تاملش می‌تواند به صورت یک كتاب آموزشی در جهت آموختن شیوه‌های نوین داستان‌ نویسی، گونه‌های داستان مدرن، زوایای دید مختلف و… نویسندگان جوان را یاری کند.
شما هم اگر این کتاب را خوانده‌اید و دوست داشتید، نظرتان را برایم بنویسید.
سپاس. 🙏
✍️ بهاره عبدی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

3 پاسخ

  1. Hi bahareabdi.ir webmaster,

    Stop searching. Be compensated for writing online.

    Put your writing skills to use and be compensated while doing it! Obtain pre-qualification and discover starter online writing roles that provide up to 35 bucks per hour with complete instruction in merely 30 minutes. You can work from home or on a laptop without traveling.

    Click here to apply: https://www.trustrose.com/jobopportunity .

    Use your skills and knowledge and become part of a thriving online community. It’s quick and straightforward, and you’ll start earning! Work directly with small companies and craft 500-word blog posts for their blogs.

    Sign up below and be part of the future: https://www.trustrose.com/jobopportunity . Re-enter your details and start work on Monday.

    Lorraine Bermudez
    Market Development | Trustrose

    Unsubscribe: https://www.trustrose.com/unsubscribe

  2. با سلام
    طرخ هاى زيبا و پرمعنايتان را در كتاب اخر اقاى شكوهى حرفهايي از جنس شعر ديدم بسيار زيبا ر خلاقانه بود. دست مريزاد. 💐💐❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *