راه افزایش اعتماد به نفس با خواندن کتاب «جرات داشته باش» نوشته‌ی «فردریک فانژه» با ترجمه‌ی «محیا احمدی پور»

اعتماد به نفس یعنی احساس داشتن شایستگی‌های فردی، توانایی عمل کردن، تصمیم گیری، اجرا و به سرنجام رساندن برنامه‌هاست. کمبود اعتماد به نفس در اکثر مواقع ریشه در کودکی ما دارد اما می‌توان در بزرگسالی هم با کمک تکنیک‌هایی این اعتماد از دست رفته را احیا کرد.
روش‌هایی که در این کتاب گفته شده‌اند از نظر علمی کاملن معتبر هستند که ابتدا باید آن روش‌ها را آموخت و سپس در زندگی روزمره آنها را به‌کار بست.
شاید با خود بگویم که کار کردن روی اعتماد به نفس به چه درد ما میخورد؟ باید به شما بگویم که در زندگی، ریشه‌ی بسیاری از ناکامی‌های ما به عدم اعتماد به نفس برمی‌گردد که اگر روی این زمینه کار شود، کیفیت زندگی ما افزایش یافته و از بسیاری از بیمارهای روانی که به شکلی به کمبود اعتماد به نفس برمی‌گردند ( مانند اضطراب، افسردگی، هراس اجتماعی و…) جلوگیری می‌کنیم.

این کتاب سه بخش دارد که بخش اول مربوط به مکانیسم‌های اعتماد به نفس است که در آن متوجه می‌شویم چگونه یک دور باطل عدم اعتماد به نفس شکل می‌گیرد و اگر آن دوره را به دور مطلوب معکوس نکنیم چگونه عدم اعتماد به نفس، روند یک زندگی عادی را از ما می‌گیرد. همچنین در این بخش با هرم اعتماد به نفس آشنا می‌شویم که از راس هرم رو به پایین به‌ ترتیب شامل اثبات خود ( آیا مهارت ارتباطیم با دیگران خوب است؟)، اعتماد به نفس (مهارت‌های شخصی‌ام چگونه هستند؟) و در قاعده‌ی هرم عزت نفس ( عقاید خودم) مطرح است.
بخش دوم این کتاب مربوط به منشا کمبود اعتماد به نفس است که در آن ما میفهمیم که منشا کمبود اعتماد به نفس هفت پیش‌داوری هستند که از دریچه‌ی این هفت تفکر است که ما به زندگی نگاه کرده و دست به عمل می‌ زنیم.
🌼 پیش داوری اول: نمی‌توانم…
🌼 پیش داوری دوم: احتیاج دارم که دوستم داشته باشند.
🌼 پیش داوری سوم: بی‌خاصیتم.
🌼 پیش داوری چهارم: همیشه باید در هر کاری بهترین باشم.
🌼 پیش داوری پنجم: هیچ‌وقت نمی‌توانم تصمیم بگیرم.
🌼 پیش داوری ششم: همیشه باید نگران باشم.
🌼 پیش داوری هفتم: باید به دیگران شک کنم.
برای هر کدام از این پیش‌داوری‌ها در بخش سوم راه‌حل‌هایی آورده شده است.
و در آخر، بخش سوم مربوط به درمان کمبود اعتماد به نفس است. همانطور که در بخش اول در مورد هرم اعتماد به نفس صحبت شد در اینجا اصلاح هر کدام از سه بخش هرم، توسط سه کلید اساسی انجام می‌شود.
در پایه‌ی هرم که عزت نفس اولین چیزی است که باید با کمک کلید ۱ اصلاح شود. کلید ۱ به ما کمک می‌کند که نسبت به خودمان دیدگاه مثبت‌تری داشته باشیم و بیشتر خودمان را دوست داشته باشیم.
در میانه‌ی هرم که مهارت‌های شخصی در آن قرار دارند کلید ۲ به ما کمک می‌کند که‌ از شر دو دلی و توقف‌ها خلاص شویم تا بتوانیم کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم و این کلید اساسی‌ترین کلید است.
راس هرم که شامل مهارت‌های ارتباطی است در واقع نقطه اوجی است که اعتماد به نفس ما را تثبیت می‌کند، کلید ۳ به ما کمک می‌کند تا پیشرفت کنیم.
در این کتاب، موردهای فراوانی به درمانگر مراجعه کرده‌اند که نویسنده (خودِ درمانگر) با تقسیم بندی مشکلات هر کدام ار مددجویان، به ما کمک می‌کند که این مثال‌ها را در زندگی روزانه‌ی خود بیابیم و خودمان را با آنها مطابقت دهیم و با انتخاب بهترین راه‌حل، به اصلاح کمبود اعتماد به نفسمان کمک کنیم.
تمریناتی در این کتاب گفته شده اند که اگر به طور دقیق انجام شوند کمک فراوانی را به بازگشت اعتماد به نفس از دست رفته می‌کنند که راستش من تنها بعضی از آنها را انجام دادم.
نکته‌ی جالب این بود که من هرگز فکر نمیکردم که ممکن است دلیل فلان رفتار (مانند پرخاشگری، کمالگرایی افراطی) یا فلان بیماری یا اختلال روانی می‌تواند به عدم اعتماد به نفس برگردد! با خواندن این کتاب درمی‌یابیم که ممکن است خودمان هم دچار کمبود اعتماد به نفس باشیم و چه بهتر که از آن آگاهی داشته و درصدد رفع آن بکوشیم.
‌و در آخر با خواندن این کتاب متوجه میشویم که خود را بیشتر دوست بداریم و با عمل، شهامت زندگی کردن در مقابل دیگران را بدست آوریم.
✍️بهاره عبدی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *