معرفی نمایشنامه «پرومته در زنجیر» اثر «اشیل»

پرومته در زنجیر اولین تجربه‌ی من از خواندن نمایشنامه‌ بود. راستس قبلن به خیال آنکه نمایشنامه باید فضای خشک و بی‌روحی داشته باشد، از نمایشنامه خوشم نمی‌آمد، اما نمی‌دانم چه شد که تصمیم گرفتم خواندن نمایشنامه را شروع کنم و اتفاقن برخلاف آن چیزی بود که تصور می‌کردم و اکنون عاشق نمایشنامه‌ام!
________________
پرومته در زنجیر نمایشنامه‌ای تراژدی، نوشته‌ی اشیل، نمایشنامه‌نویس بزرگ یونانی است که در آن پرومته(غول) نماد خدایی عدالت‌جو، ضد استبداد و عاشق انسان است که آتش را از هفایستوس پسر زئوس (خدای بیدادگر و سنگدل) می‌گیرد و به انسان می‌بخشد.

همین سرکشی پرومته باعث می‌شود زئوس، این مخالفت را تاب نیاورد و او را به صخره‌ای ببندد و تا ابد او را در غل و زنجیر نگه دارد (پرومته نامیرا و جاودان است). او نمی‌تواند پرومته را بکشد چرا که پرومته رازی را از او می‌داند که به او‌نمی‌گوید.

در اینجا زئوس، پرومته را به صخره بسته، تک و تنها می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که پرومته با عشق خود یعنی انسان‌ها ارتباط برقرار کند و این خود بدترین نوع شکنجه برای اوست و ادامه ماجرا…
_______________________
مانند هر نمایشنامه‌ی دیگر شخصیت‌های دیگری هم دارد که در اینجا بیشتر مضمون نمایشنامه را بیان کردم.
من این کتاب را با ترجمه‌ی «شاهرخ مسکوب» خواندم و ترجمه‌ی خوبی بود. تحلیل ابتدایی این کتاب از زبان شاهرخ مسکوب، در درک هرچه بهتر این نمایشنامه بسیار کمک کننده است.

✍️بهاره عبدی
عنوان: پرومته در زنجیر
نویسنده: اشیل
نشر: فرهنگ جاوید
تعداد صفحات ۱۰۶

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

    1. دقیقن من هم اولین تجربه‌ام بود. انتخاب نمایشنامه‌ها رو از یک دوست گرامی کمک گرفته‌م. شما هم اگر دوست دارید از این نمایشنامه‌های کلاسیک شروع کنید. من بعدها باز نمایشنامه میذارم.
      سپاس از شما🌷🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *