معرفی کتاب «کودتا با لبخند» گردآورنده«اصغر رضایی گماری»

«خیلی‌ها می‌گویند شوخی را جدی نگیرید اما کاریکلماتور شوخی است که باید جدی گرفته شود.»
علیرضا جمشیدی
_
به
گمانم بیشتر مخاطبان این دست از کتاب‌ها، افرادی هستند که دغدغه‌ی کاریکلماتورنویسی را دارند اما شاید در این میان، افرادی هم هستند که کاریکلماتورنویس نیستند و علاقه‌مند به این قالب‌‌اند. فکر کنم این کتاب گزینه‌ی مناسبی برای هر دو دسته باشد.

آقای اصغر رضایی گماری، گلچینی از  ۸۱ کاریکلماتوریست ایران را، طی ۱۰ سال تلاش در مجموعه‌ای با نام «کودتا با لبخند» گردآوری کردنده‌اند. اینگونه به نظر می‌رسد که عنوان این کتاب، از این جمله‌ برگرفته شده است که می‌گوید: «طنزپردازان گلوله‌های نمکی هستند که با شليک حرف‌هايشان در دل همه کودتا به پا می‌کنند و همه جا را بدون حتی خونريزی تصرف می‌کنند.»

شاید مخاطبین کنجکاو باشند که آیا در این کتاب، برای هر کاریکلماتورنویس، تعداد مشخصی کاریکلماتور چاپ شده است؟ که باید بگویم خیر. در این مجموعه تعداد کاریکلماتور نویسندگان به یک اندازه نیست؛ البته شاید در بین آنها تعدادی باشند که به یک اندازه کاریکلماتورشان آورده شده، اما درکل این تعداد یکسان نیست.

محتوای کتاب به شکلی است که در آن از کاریکلماتور بسیار قوی تا کاریکلماتورهای به‌نسبت ضعیف در آن دیده می‌شود. ناگفته نماند که در این مجموعه ما کاریکلماتورهای افراد خبره مانند پرویز شاپور، سهراب گل هاشم و عباس گلکار را هم می‌بینیم. ۷۵ کاریکلماتور از خود آقای اصغر رضایی گماری هم در این کتاب چاپ شده است.

از آنجا که مطالب کتاب به هم مرتبط نیستند، می‌توان هر روز بخشی از آن را خواند و فکر کنم این ویژگی، یکی از مزیت‌های این کتاب باشد.

این کتاب برای دوستانی که به کاریکلماتور علاقه‌مندند، حتمن گزینه‌ی خوبی برای آشنایی با انواع کاریکلماتور است؛ چرا که برای خبره شدن در این زمینه باید آثار زیادی خواند و این اثر، این قابلیت را به خواننده می‌دهد که بتواند در یک کتابِ ۲۵۶ صفحه‌ای، با نمونه‌های بسیاری از کاریکلماتور‌نویسان خوب ایران آشنا شود.
عنوان:کودتا با لبخند
گردآورنده: اصغر رضایی گماری
تعداد صفحات:۲۵۶
نشر: کتاب هرمز
✍️بهاره عبدی

چند نمونه از آن را بخوانید.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *