معرفی کتاب «سنگی بر گوری» اثر «جلال‌آل احمد»

کتاب «سنگی برگوری» نوشته‌ی «جلال آل احمد».
این کتاب کم حجم، شش فصل دارد که در ۹۵ صفحه نوشته شده است و در حال حاضر نسخه‌ی PDF این کتاب، موجود است.
فونت این کتاب مناسب و در آن گفت‌گوها با سایز درشت‌تر نوشته‌ شده است.

با اینکه این کتاب در سال ۱۳۴۲ توسط جلال آل احمد نوشته شد اما در سال۱۳۶۰ انتشار یافت؛ دلیل آن هم اعترافاتی از زندگی‌اش بود که به احتر ام همسرش تا زمانی که زنده بود، حق انتشار آن را نداد.

در این کتاب جلال آل احمد، اعترافات زندگی شخصی خود را در ارتباط با بچه‌دار نشدن او و همسرش(سیمن دانشور) به صورت تک‌گویی که گاهی هذیان مانند می‌شد، بدون سانسور و با شیوه‌ی طنازانه، با زبان عامیانه بیان کرده است.
جملات کوتاه و بریده بریده( استفاد به‌جا از نقطه) به جذابیت کتاب افزوده‌ است.

این کتاب بیشتر به زندگی‌نامه‌ی کوتاهی از جلال آل احمد می‌ماند که به یک بخش بسیار مهم از زندگی‌اش(بچه دار نشدن) پرداخته است.
البته شبیه داستان بلندی بود که جلال آل احمد در آن به طرح پرسش‌های فلسفی پرداخته است و این داستان پایان‌بندی زیبای‌ام دارد.( نمونه‌ای از این سوالات: مثلا اگر پدر من به‌جای سه پسر دوتا می‌داشت چه می‌شد؟واقعا چه چیزی از جهان کم می‌شد؟ واقع‌بین که باشبم در قدم اول مادرم یک شکم کمتر زاییده بود و به همین اندازه شیره‌ی جانش را کمتر حرام کرده بود و حالا سر شصت و چند سالگی اینجور بدل به یک کیسه استخوان نشده بود)(به من بگو ببینم به ازای بشریت چه در تو است که در پدرت نبود یا چه‌ها در او بود که در تو نیست؟)

جرعه‌ای از کتاب:
«امروز من آن آدم ابترم که پس از مرگم هیچ تنابنده‌ای را بجا نخواهم گذاشت تا در بند اجداد و سنت و گذشته باسد و برای فرار از غم آینده به هیچ گسترده‌ی شما پناه بیاورد.»

✍️بهاره عبدی
پ.ن۱: خواندن آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع⛔

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *