معرفی کتاب «سیری در آثار داستان نویسان کُرد» اثر «دکتر محمد رضا اصلانی همدان»

معرفی کتاب«سیری در آثار داستان نویسان کُرد» نوشته‌ی دکتر محمد رضا اصلانی(همدان) که در ۱۸۵ صفحه، توسط نشر ثالث به چاپ رسیده است.

اگر شما هم مانند من، به آثار بختیار علی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از قلم توانای دکتر اصلانی نهایت استفاده را ببرید، حتمن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنم.

کمتر کسی هست که یکی از آثار بختیار علی، این نویسنده‌ی پرکار کُرد زبان، را نخوانده یا حداقل اسم یکی از آثارش به گوشش نخورده باشد؛ بنابراین بررسی آثار این نویسنده‌ی توانای کُرد با قلم شیوای منتقد بزرگ کشورمان، خالی از لطف نیست.

این کتاب به صورت موشکافانه و با نثری روان، لایه‌های زیرین این رمان‌ها را به خوبی می‌شکافد و اطلاعات خوبی در اختیار خوانندگان می‌گذارد.

در یکی از لایوها، از دکتر اصلانی شنیدم که، ایشان برای بررسی دقیق کتاب آخرین انار دنیا، سه ماه کامل وقت گذاشته‌‌اند! بدیهی‌ست چنین دقت نظری، تا چه اندازه می‌تواند، به جزیی‌نگری و بررسی دقیق آثار بختیار علی برای دوست‌داران آثار بختیار علی مفید باشد.

معرفی کتاب:
دکتر اصلانی قبل از بررسی آثار بختیار علی، رئالیسم جادویی را ( در چند آثار بختیار علی به چشم می‌خورد)، به خوبی شرح داده، به طوری که بعد از خواندن آن به خوبی مفهوم رئالیسم جادویی را درک خواهید کرد.

این کتاب به بررسی ۴ رمان مشهور بختیار علی با نام‌های، «آخرین انار دنیا»، «دریاس و جسدها»،« جمشید خان عمویم که باد همیشه او را با خود می‌برد» و « غروب پروانه» می‌پردازد و به تمام نکته‌ها و نمادهای هر رمان، به خوبی اشاره می‌کند.

من دو کتاب «غروب پروانه» و «جمشید عمویم که باد همیشه او را با خود می‌برد» را قبل از خواندن این کتاب خواندم و با بررسی این آثار در این کتاب، این داستان‌ها در ذهنم تثبیت و لایه‌های زیرینش برایم روشن شد.
کتاب آخرین انار دنیا و دریاس و جسد‌ها کتابهای بعدی هستند که می‌خوانم و دوباره به این کتاب باز خواهم گشت.

🌸درواقع خواندن این کتاب قبل و بعد از خواندن این آثار توصیه می‌شود.🌸

✍️بهاره عبدی

پ.ن: دکتر اصلانی مدال بهترین نویسنده جشنواره فرهنگی ادبی اقلیم کردستان عراق را کسب کرده است.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *