معرفی کتاب «راهنمای توچی فریبکار» یا«هنر تیز دادن برای هدایت یبوست مندان» اثر سالوادور دالی با ترجمه‌ی دکتر محمد رضا اصلانی همدان

عنوان کتاب: راهنمای توچی فریبکار(هنر تیز دادن* برای هدایت یبوست مندان)
نوشته: سالوادور دالی
ترجمه: دکتر محمد رضا اصلانی
تعداد صفحات: ۸۱
نشر: نو
__________________
پس، ای خواننده گرامی، بهتر آن است که از میل خود به تیزیدن شرمنده نشویم و خود را از عذاب نفخ، ولو بسیار جزئی، برهانیم. ای شهروندان عزیز، بهتر آنکه با پذیرفتن خطر آشوب و جنجال، بلافاصله عنان تیزها را رها سازیم و به جای ایجاد عذاب برای خویش، و قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به مالیخولیا و بیماری هراسی و زودرنجی و تند خویی، آنها را آزاد سازیم.

📗«جرعه‌ای از کتاب»
___________________
این کتاب توسط سالوادور فلیپه دالی، نقاش نابغه نوشته شده است. سالوادور نه تنها در هنر نقاشی که در همه چیز و همه کار، حتی ظاهر نوع لباس پوشیدن و دکوراسیون منزل متفاوت و عجیب بود و شاید همین عجیب و غریب بودنش یکی از دلایل شهرت جهانی او باشد.
دالی زندگی نامه خود را با عنوان«یادداست‌های روزانه یک نابغه» نوشت که در این کتاب ثابت می‌کند که زندگی روزمره یک نابغه، خواب او، هضم غذای او، شور و شعف او، ناخن‌های او، سرماخوردگی‌های او، خون او، زندگی و مرگ او ضرورتن با سایر افراد بشر متفاوت است. دالی ضمیمه شگفت آوری تحت عنوان«راهنمای توچی فریبکار یا هنر تیز دادن» را در پیوست زندگی‌نامه خودش نوشته است.
✍️برشی از مقدمه دکتر اصلانی
__________________
معرفی کتاب :
با توجه به مقدمه بالا، باید بگویم این کتاب مانند شخصیت دالی، بسیار خاص، متفاوت و به دور از قواعد رسمی است؛ یعنی در این کتاب، دالی به صورت طنازانه و بی‌پروا با استفاده از دلایل علمی و فلسفی محکم به سراغ موضوعی می‌رود که در عین اینکه پدیده‌ای عام است و هر انسانی آن را تجربه کرده، اما تا کنون به آن پرداخته نشده‌ است.
دالی تضاد جالبی بین لحن جدی و موضوعی خاص را به وجود آورده است، به طوری می‌شود گفت که قبح این موضوع(تیز دادن) را در ذهن خواننده می‌شکند و هر لحظه با ذهنیات اخلاقی و عرفی در ذهن خواننده مبارزه می‌کند.

او ابتدا تیز دادن را تعریف و سپس آن را تقسیم‌بندی می‌کند و برای تحلیل آن به منابع معتبر استناد می‌کند. در واقع او با آوردن حکایات و استناد‌ها، سعی در ارزشمند بودن، فلسفی بودن و هنر بودن این موضوع دارد.

برخی افراد به خاطر بی پرده‌گویی، او را مانند عبید زاکانی می‌دانند.
______________
ترجمه کتاب:
این کتاب را دکتر محمد رضا اصلانی ترجمه کرده‌اند که ترجمه‌ای بسیار روان و خوش‌خوان است.
________________
*تیزدادن: باد شکم🙈

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *